dinsdag 18 september 2012

Vintage New York


Wat is een citytrip zonder een vintage schattenjacht? Heel veel mooie tweedehandsboetiekjes tegengekomen op de shoppingomzwervingen (kleinere winkels openen hier vaak pas op of na de middag, maar blijven wel tot laat open). Het viel vooral op dat hier zwaar werk wordt gemaakt van een goede selectie in de winkel hangen, maar dat merk je dan ook aan het prijskaartje. Vintage is in New York - pardon my French - verdomme duur!

Nu, je vergapen aan al dat moois is natuurlijk ook al een genot op zich. De wijken waar je moet zijn: East Village (te veel straten om op te noemen, een gids voor de East Village shops kan je hier downloaden), Williamsburg (Bedford Avenue) en uiteraard ook Brooklyn (ik heb vooral 5th Avenue afgestruind).

Wil je budgetvriendelijk vintage shoppen, dan moet je bij deze drie adressen hier zijn:

Williamsburg Flea
Score! een tasje van eind de jaren '70 en een kinderboekje uit begin jaren '60
Elke zondag van 10u tot 17u vind je deze rommelmarkt aan de waterkant, het prachtig uitzicht op Manhattan aan de overkant van het water krijg je er gratis bij! Hier vonden we een mix van erg betaalbare vintage kledij, antiquairs waar je heus nog een koopje kan scoren, maar ook eetstandjes en handmaakkraampjes. Vooral antieke juwelen en letterzetmateriaal keerden opvallend veel terug. Wij waren blij om vroeg te arriveren, want rond de middag stikt het van de lokale hipsters die hun katerontbijt komen nuttigen. Rond 16u is de markt het drukste, wist een marktkramer me te zeggen. Bekijk zeker even de site van Brooklyn Flea, waaronder deze rommelmarkt valt, want er zijn nog andere locaties!

Beacon’s Closet
Een soort kindergezichtje met een bril, toch maar een bizar logo, maar vergis je niet: dit is een soort miniketen van vintage winkels die kledij aankoopt en verkoopt. Het filiaal in Park Slope was een verademing: eindelijk redelijke prijzen voor tweedehandse kledij!

Buffalo Exchange
Aan het Williamsburg filiaal stond een file tot buiten met mensen die hun oude kledij kwamen binnenbrengen. Denk de Kringloopwinkel kledijafdeling, maar dan met mooiere spullen.

De rest vond ik, ik herhaal, behoorlijk duur, maar ik geef toch nog wat adressen mee waar je heel wat moois kan vinden, mits je een goed gevulde portemonnee hebt. Ook wil ik nog even opmerken dat deze ‘vintage’ boetiekjes vaak ook nog een combinatie met gerecycleerde kledij en nieuwe kledij in de rekken hangen hebben, des te meer excuus om de vintage exemplaren op te trekken qua prijs zeker?

En dan de topper qua prijzen: Tokio7, een begrip in East Village. Wandel ik binnen, zie ik een supermooi jurkje, prijskaartje in de 600 Dollar – slik – tot ik het merkkaartje zie: vintage Chanel. Ja, dan lijkt de prijs nog redelijk. En nee, ik heb het niet gekocht...
Foto: Robert Essel Photography

Geen opmerkingen: